Katolina's Travels

Bandung

De laatste keer dat ik jullie op de hoogte bracht van mijn belevenissen zat ik nog in Jakarta. Adel heeft mij daarna op de bus naar Bandung gezet waar ik twee uur later arriveerde. Ik heb er toen voor gekozen om een luxe hotel (voor de begrippen hier, dus dat is geen Nederlandse luxe) met een tv, airco en een eigen badkamer. Heerlijk om even onder een douche te staan en in een heerlijk bed met schone lakens en dekens te slapen. Ja ik heb zelfs een deken gebruikt daar, was wel fijn bij de airco!

Nadat ik mijn tassen had gedropt kwam ik er achter dat ik toch wel erg veel trek had en ik ben naar een restaurant gegaan. The golden duck heette het en ik heb echt heerlijk gegeten van mijn gebakken eend. Echt superlekker, met goede sausjes erbij. Ik raakte later aan de praat met een Indonesische jongen, Rully, en we hadden een leuk gesprek. Hij is blijkbaar gids en gaf aan dat hij mij de volgende dag wel het een en ander kon zien. Wat ik natuurlijk erg leuk vond, dus ik ging op dat aanbod in. Vroeg naar bed gegaan en de volgende ochtend om 10 uur afgesproken zodat ik ook nog kon uitslapen.

Het leukste van optrekken met mensen uit Indonesie is dat je gemakkelijk gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Er zijn hier zoveel verschillende busjes, dat ik werkelijk geen flauw idee zou hebben welke ik zou moeten hebben. Daarnaast is Bandung ook een stad met 3 miljoen inwoners dus er zijn ook nogal wat richtingen en wijken. Rully heeft mij meegenomen de bergen in naar het National Park bij Bandung. Hier heb ik prachtige heuvelwanden met bomen gezien, een waterval en wilde aapjes die ruzie aan het maken waren. We hebben gewoon heerlijk daar een aantal uren rondgewandeld en zijn daarna doorgegaan naar een uitkijkpunt over Bandung. Dat vond ik wat minder bijzonder, het uitzicht viel namelijk een beetje tegen, maar het werd ook een beetje bewolkt er hangt altijd al veel smog. We hebben daar wel lekker geluncht in hele leuke bamboehuisjes, ik zou er zo eentje in mijn tuin zetten later. Ik heb rijst gegeten die gekookt is in bananenblad en dat heeft mij verbaasd. Gruwelijk lekker. De rijst heeft namelijk heel licht, een vleugje de smaak van banaan, maar met een dusdanige hoeveelheid dat het echt supergoed smaakt! Daarna zijn we terug gegaan naar de stad zelf een heeft Rully mij de bijzonderheden van de stad laten zien, het conferentiegebouw waar de vrede tussen Azie en Afrika ooit is beklonken, het officiele 0-punt van Bandung en de bijbehordende Nederlandse geschiedenis, erg leuk. Die avond hebben we nog samen gegeten, we hadden trouwens de deal dat ik zijn eten betaalde en hij mij rondleidde, prima deal dacht ik zo! 's Avond heb ik bij zijn agency nog een trip geboekt voor de volgende dag en ben toen even gaan internetten.

De volgende dag is voor mij tot nu toe qua wat ik heb gezien de meest bijzondere dag geweest. De tour begon om half 9 's morgens en we zijn langzaam de heuvel opgereden. Allereerst zijn we gestopt bij een hele oude spoorbrug uit 1923. Ook zijn we gestopt bij de rijstvelden om te kijken hoe ze de rijst zaaien, oogsten en hoe de rijst wordt gepeld (alleen dat laatste gebeurt machinaal). Ondertussen hadden we natuurlijk ook prachtige uitzichten over de rijstvelden. Er waren trouwens nog twee Nederlandse mensen mee op deze trip (Hendrik en Arja), dus dat was ook wel gezellig. Ik heb nog gezien hoe bamboe wordt verwerkt tot matten en meubelen, best bijzonder om te zien. Die mensen werken echt hard en doen alles echt heel snel en precies. Als laatste hebben we nog gezien hoe tofu wordt gemaakt en gebakken en konden we dit proeven. En gefrituurd is dat erg lekker kan ik vertellen. Hierna zijn we naar de slapende vulkaan gegaan (2400 meter hoog). Dat is echt heel bijzonder om te zien. Het ziet er vooral heel chemisch uit daar, en zo ruikt het ook. Echt, de geur is verschrikkelijk... Maargoed, je moet er wat voor over hebben om iets moois te zien, want mooi is het wel (de foto's komen snel hoor!). We hebben een hele toer gemaakt over alle rosten om bij het centrum van de vulkaan te komen waar we het water ook konden zien koken. Die tocht ging niet zonder horten of stoten want het is erg glad bij al die lichte steentjes. Op een of andere manier zijn de stenen bij een vulkaan echt superlicht en glijdt je daarop dus ook makkelijk uit. Ik ben nog met mijn schoen in de chemisch groene poeder terecht gekomen, maar dat was niets schadelijks gelukkig. Al met al zijn we er goed vanaf gekomen en was het een leuke klautertocht. Maar daarna wilden we ook wel redelijk snel weer terug om bevrijd te zijn van die akelige lucht, die natuurlijk het sterkst is bij het hart van de vulkaan.

Na de vulkaan gingen we richting de hotspring, maar niet voordat we langs de theevelden waren geweest. Ik wist dat ik theevelden mooi zou vinden, maar ze zijn echt prachtig!!! Het was helaas niet mooi zonnig, waardoor het effect wat minder is dan met goed weer, maar nu al was het zo mooi om te zien. Ik kijk hierdoor echt uit naar Cameron Highlands. We zijn door de theevelden gelopen en aan de andere kant weer opgepikt door onze bus. Voor de hotspring hadden wij onze badkleding meegenomen, maar niemand van ons had echt veel zin om in die 'overheerlijke' vulkaangeur te gaan badderen. We hebben daar wel leuk rond gelopen en het was zeer bijzonder om te zien hoe overal stoom vandaan kwam en te weten dat de aarde onder je gewoon echt leeft! Zoals Hendrik zei: 'Het was een mystieke omgeving met al die rook overal'. Ook heel leuk om te zien was hoe hier voor ongeveer een dorpje van 20 mensen stroom wordt opgewerkt middels water.

Verder vraag ik mij in dit land steeds vaker af wat mensen doen... Het lijkt echt soms alsof mensen de hele dag maar niets doen. Daar bij de hotspring waren een aantal mensen die wel een half uur onder de warme straal water hebben gezeten. Dus dat is nog een groot vraagstuk voor mij bij vele mensen hier.

Na de hotspring is onze bus teruggereden naar het hotel en ben ik overgestapt op de bus richting Yogyakarta waar ik nu zit. Helaas was dit een nachtbus en ik kon natuurlijk weer eens voor geen meter slapen. Daarbij ben ik gisteren in de bergen waarschijnlijk toch te koud geweest en ben nu verkouden. Ik ben dan ook kapot en moet wachten op een kamer. Dus daarom wilde ik graag mijn tijd doden jullie weer over mijn belevenissen te vertellen. Ik zal kijken of ik de foto's ook zo snel mogelijk kan uploaden, heb ze zelf ook nog niet goed gezien, dus ben ook heel nieuwsgierig.

Iedereen heel erg bedankt voor de leuke reacties op mijn verhalen! Jullie moeten weten dat dat mij erg goed doet.

Reacties

Reacties

Malou

Hoi Kat!

Ik kreeg je link via mn oude mail kwam ik toevallig achter. Daarom wist ik helemaal niet dat je al weg was!! Ben snel me gaan 'up-to-date' lezen:) Gave verhalen en super leuk om je foto's te zien! Heel veel plezier! Wat zul jij genieten :) Ik hoop wel dat je verkoudheid snel over is. Kun je weer lekker genieten van alle (sterke) geuren daar;)

Ik ben trouwens nu bezig om in mn zomervakantie volgend jaar juli, 4 wkn Engelse lesgeven (+voorlichting & nog een onderzoek houden) te regelen in Afrika. Waarschijnlijk op Zanzibar hoe het nu lijkt. Eindelijk!!

Liefs

Gerda

Foto's zien er weer prachtig uit!

Wat vervelend zeg dat je nu verkouden bent geworden. Ik hoop dat je niet te lang op je kamer hebt moeten wachten!
Wat een gave deal zeg, jij alleen het eten betalen! Dat had je weer goed geregeld!!

Beterschap!

Liefs Gerda

Irene

Ja die airco is niet altijd heel praktisch, heb ik in Egypte ook wel gemerkt. En dat je veel mensen niets ziet doen; klopt, dan doen ze ook daadwerkelijk niks...!
Veel plezier in Yogya!

X

Jacob

Aan je verhalen te zien weet ik dat je het daar leuk hebt, maar je had gister toch wel heel graag in Nederland willen zijn denk ik... COLDPLAY!!!! was zooo tof :D:D
Verder wil ik je niet jaloers maken natuurlijk...maar het was FANTASTISCH... ;)

Doortje

Hey Kat!

Wat een gave verhalen en foto's!!! Ik ben heel erg jaloers op jou!! Zo te zien heb je het echt fantastisch en dan ben je nog niet eens zo lang weg ;) Echt gaaf!

Ik wil me ook nog even aansluiten bij de opmerking van Jacob; Coldplay was gisteravond SUPER!!! :P

Dikke kus!

Femke

Wow Katolina! Wat een belevenissen en mooie foto's heb je al gehad/gemaakt! Ruilen? ;)

Tot slot wil ook ik me nog even aansluiten bij de opmerking van Jacob en Doortje..jij had best een avondje in Nederland willen zijn gisteren! SUUUUPERVET! :P

Katolina

Hey guys! Bedankt allemaal! Ik had er inderdaad wel bij willen zijn! Blij dat jullie er van genoten hebben.

Had je mijn sms nog gehad Jacob?

Ik voel me inmiddels ook wat beter, dus helemaal goed!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!