Katolina's Travels

Grootsheid en groenheid

Op de bijzonderheden tussendoor heb ik al enige tijd niets van me laten horen en jullie nog niet geinformeerd over mijn tijd in Kuala Lumpur en Cameron Highlands. Over Kuala Lumpur zal ik het kort houden, zo bijzonder vond ik het niet. Cameron Highlands was fantastisch!

Kuala Lumpur is vooral een hele grote stad en alles is er massaal. Ik heb in Chinatown in een zeer fijn hostel geslapen (Monkee Inn) geslapen. Verder heb ik niet bijzonder veel gedaan in KL. Ik heb weer een paar rustdagen genomen dus veel filmpjes bekeken. Verder ben ik naar een vlindertuin geweest, heb ik door de stad gelopen en heb ik de KL tower bezocht. Vanuit die toren had ik een prachtig uitzicht over de verlichte stad en vooral een mooi uitzicht op de Petronas Towers. Mooi, maar toch minder het geld waard dan ik had verwacht. Ik heb in mijn hostel 's avonds vaak van het dakterras genoten met wat biertjes erbij. Op een van de avonden heb ik zelfs voor het eerst een beetje gitaar leren spelen, nouja... Ik heb drie akkoorden geleerd ofzo, en ik zou niet weten of ik ze nu nog weet. Het was ook maar een half uurtje ofzo. Maar wel leuk in ieder geval.

Na een aantal dagen was ik wel weer klaar met de stad. Ik wilde weg uit de enorme betonnen omgeving. Terug naar het groen waar ik zo van ben gaan houden. Dus ik heb op een ochtend besloten dat ik naar Cameron Highlands wilde en een half uur later zat ik in een bus onderweg die kant op. Heerlijk. Mijn ritje daar naar toe kennen jullie inmiddels...

Daar aangekomen bleek het best koud te zijn in de heuvels en ik zat dus die avond al snel bij het kampvuur met mijn vest aan. Maar superleuk dat ze daar een kampvuur hadden, ik heb er ook elke avond gebruik van gemaakt. Niet alleen was het redelijk koud/fris in de heuvels, het regende er ook net even iets te veel. De ochtenden waren prachtig, met goede temperaturen en een heerlijk zonnetje, maar in de middag begon het vanaf 3/4 uur tot 8 uur te regenen en dan ook behoorlijk heftig. Maar het kon mij niet deren. Ik ben mijn eerste dag in de ochtend gelijk de theevelden op gaan zoeken. Een lokale bus gepakt en me af laten zetten op het kruispunt naar de theeplantages. Uiteindelijk zou ik op de top van de bijna hoogste berg van Cameron Highlands eindigen (2300 m. deze keer) over een totale lengte van 9 kilometer gewone weg. Heerlijke wandeling! Werkelijk prachtig, vooral de uitzichten op de theevelden waren schitterend. Ik had goed weer en met iedere stap leek mijn omgeving te veranderen. De theevelden bestaan uit ontzettend veel kleuren groen en iedere stap heb je er een ander uitzicht op en valt de zon er anders op. Ik weet nog niet hoeveel foto's ik er van gemaakt heb, maar het was in ieder geval zeker zo mooi als ik het verwacht had en ik weet zeker dat het veel plaatjes zijn geworden. Ik kan er niet over ophouden: het was spectaculair mooi!

Op de top van de berg kon ik via een jungle trek terug naar een dorpje verderop (ander plekje dan waar ik was uitgestapt). Nogmaals 3 kilometer, maar dan afdalend en door de jungle. Het was ongelooflijk nat in de jungle, ik zakte af en toe tot over mijn enkels weg in de modder. Maar dit was de eerste echte jungle trek die ik heb gedaan. Ik bedoel deze was het minst bewerkt tot een makkelijk begaanbare tocht. Ik moest af en toe over boomstammen klimmen, tussen boomstonken door, over enorm stijle stukken en nergens een trap te bekennen. En ook nog eens een prachtige omgeving met mooie bomen, bloemetjes en paddestoelen. De beste junglewalk tot nu toe dus. Ik vond het alleen een beetje spannender worden toen het begon te onweren. Daar loop je dan in je eentje ergens midden in de jungle omringd door hoge bomen... Tsja, waar kon ik heen, ik was halverwege... Dus maar doorgaan en ja, ik schrijf nu dit dus het viel allemaal mee :) Uiteindelijk begon het ook te regenen en ik had mijn regenjasje wel, maar geen regenbroek. Toen ik uit de jungle kwam begon het natuurlijk op zijn hardst te regenen en dus liep ik zonder de bescherming van de bomen volledig nat te regenen op de laatste kilometer richting het stadje. Daar aangekomen mijn broek maar uitgeknepen, eten besteld en een taxi naar mijn hostel genomen waar een heerlijke warme douche op mij wachtte.

Die avond niet te laat naar ben want de volgende dag wilde ik graag een tour gaan doen. Deze tour ging langs een aantal bijzonderheden in Cameron Highlands en was zeker de moeite waard. Echter had ik het na een halve dag ook wel goed gevonden. We zijn begonnen met een meesterlijke 4WD tocht door de jungle. Iedereen stuiterde als een gek door de auto en we hebben aardig diepe wateren moeten doorkruisen, waardoor het water op een gegeven moment zelfs in de auto kwam van onderen. Ik vond het allemaal maar prachtig en omdat we met twee jeeps waren konden we ook mooi kijken hoe we zelf er uit zagen vanaf een afstandje. Prachtig! Daarna met zijn allen een redelijk gemakkelijke, maar hele fijne tocht door de jungle gewandeld, riviertje overgestoken om de rafflesia te kunnen zien. De rafflesia is de grootste bloem ter wereld, en ik heb hem van dicht bij mogen zien. Ik denk overigens niet dat dit de grootste ooit is, maar nog steeds indrukwekkend groot! Zie ook de foto's van mij en die van mij en de gids :) Geniaal!

Daarna zijn we terug gelopen en gestopt bij een waterval met een meertje waar we heerlijk in hebben gezwommen. Behoorlijk koud water natuurlijk, maar dat was op dat moment heerlijk verfrissend. Daarna terug naar de jeeps om vervolgens naar een aborigine dorpje te gaan en de blowpipe demonstratie te zien. Nouja, veel demonstratie kon je het niet noemen, maar leuker nog, we mochten het zelf proberen. En dat ging best aardig moet ik zeggen. Ik heb het boomblaadje waarop we moesten richten niet geraakt maar ik zat er denk ik zo'n 6/7 centimeter van af, wat ik zelf best netjes vond. Daarna zijn we het dorpje zelf (wat niet meer is dan een paar vierkante meters) ingelopen en kwamen een paar schattige kinderen tegen die we aan een fotosessie hebben onderworpen en met wie ik wat handjesklap heb gedaan, geweldige kids om te zien! Na dit punt werd de tocht iets minder interessant. We hebben na de lunch nog de theevelden, een vlinderboerderij en een aarbeienboerderij bezocht. De theevelden warden dezelfde als de dag ervoor, maar nu regende het. Alleen was deze keer de fabriek wel open. Leuk om te zien, maar de 'we rennen jullie in vijf minuten door de hele fabriek' tour was nogal teleurstellend. De vlinderfarm ben ik niet naar binnen gegaan omdat ik dat nog in KL had gezien... En de aardbeienfarm was wel leuk om een keer gezien te hebben, maar stelde ook niet heel veel voor. De yoghurt met verse aardbeien was daarentegen heerlijk :). In ieder geval hebben we bijna alles die dag gezien waar de Cameron Highlands bekend om zijn: thee, aardbeien en rafflesia (en andere bloemen). Al met al een tocht die leuk en gezellig was. En dit maakte dat ik ook klaar was om door te gaan richting het strand.

En daar ben ik dan nu weer in de buurt. Ik ben vandaag aangekomen op Langkawi, een eilandje voor de westkust van Maleisie. We wilden eigenlijk gisteren gelijk doorgaan vanaf Penang naar Langkawi, maar toen we daar met de boot aankwamen bleek er geen ferrie meer te gaan die dag. Dus hebben we maar een tochtje door de stad gemaakt een paar prachtige gebouwen en tempels gezien en daarna lekker een paar biertjes gedronken. Lekker dagje en leuk om nog wat van Georgetown mee te krijgen. Ik heb in Georgetown trouwens de lekkerste burger in tijden, en misschien wel ooit, gegeten. Echt goddelijk was deze gisteren! Vanmorgen vroeg opgestaan en nu zitten we in een leuke kamer in een hostel op Langkawi, ongeveer 2 minuten van het strand en vanaf alle duty free winkeltjes. Worden een paar leuke dagen dus!

'We' zijn trouwens: Hazel (een oudere Pools/Engelse vrouw) en Evelyne (Nederlandse meid) en ik. Een gezellig trio! Vanavond staat er een 'All-U-Can-Eat-BBQ' op het programma! Dus daar kijk ik ook wel naar uit... En later laat ik weten hoe het was!

Reacties

Reacties

siti

Hey Katolina,

even de groetjes en liefs vanuit Zwolle, veel plezier en lekker zonnen op het strand.

XXX Robert en Siti

hoit en mim

Leuk dat je een paar dagen wat (vrouwelijk)gezelschap heb.

Irene

Klinkt weer goed. Tijd gaat snel zeg! Geniet er nog maar even van. X

Monique

Was weer leuk om te lezen! Enjoy en have fun daar.... kan stiekem niet w8en totdat je weer terug bent ;)

XX

Willeke

Euhm... Hallo! Waar blijven de foto's?!

Katolina

Die komen er aan! Morgen hoop ik...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!