Katolina's Travels

Yogya

Wauw... dit is echt een heel leuk stadje moet ik zeggen! Ik ben hier nu drie dagen en ik heb me prima vermaakt hier! Ondanks het feit dat ik ziek was toen ik hier aankwam heb ik een fijne tijd gehad. Het stadje is ontzettend gezellig en de omgeving van mijn hostel heeft superveel hele kleine steegjes, die gewoon straten zijn. Er komen overal huizen, restaurants en hostels uit op de steegjes wat maakt dat het er allemaal supergellig uitziet. Ik slaap zelf ook in een hostel in zo'n steegje, die Gang 2 heet. Het hostel is heel mooi en is zo ongeveer volledig in het teken van één kunstenaar, die iedere kamer heeft voorzien van een muurschildering en de algemene ruimtes hangen ook vol met zijn kunst. Die ik overigens wel kan waarderen. Zie ook de foto's voor de kunst uit de twee kamers waar ik heb geslapen.

De eerste dag heb ik eerst gewacht op een kamer en daarna heb ik heerlijk geslapen. In de middag voelde ik me nog niet heel veel beter maar ben even lekker wat gaan eten en heb wat gelezen. Heerlijk rustig aan gedaan dus. Ik zou eerst de volgende dag op een trip naar de Borobudur en Prambanan gaan, maar dat heb ik toch maar een dagje uitgesteld.

De volgende dag ben ik lekker door het stadje gaan wandelen. En ik was echt gruwelijk blij dat ik had besloten om mijn muziek met grote koptelefoon mee te nemen. Op die manier kon ik namelijk ongegeneerd alle tuktuk aanbieders voorbij lopen zonder ook maar te reageren. Heerlijk! Hetzelfde gold voor alle winkeltjes in de Marioboro straat. Dat is een straat die alleen maar bestaat uit souvenir winkeltjes voor de toeristen. Leuk om rond te lopen, maar zodra je stil staat om iets te bekijken vliegen er 20 mensen op je af om je te helpen, waar ik dus echt geen zin in had. Maar leuk om dus langzaam langs te lopen, net zo langzaam dat ik wat kon zien maar net niet traag genoeg om mensen naar me toe te laten komen.

Ik ben vervolgens naar de Sultan's Palace gegaan, waar eigenlijk geen donder aan was. Ik heb daar een beetje rondgelopen en heb iemand mij laten vertellen hoe ze de wayang poppen maken. Which was actually quite interesting, maar niet super ofzo. Het is leuk om te weten dat iedere vorm en iedere kleur zijn eigen betekenis heeft en dat het ongeveer twee volle weken (elke dag werken) duurt voordat er één pop klaar is. Daarna ben ik doorgelopen naar de vogeltjesmarkt die echt veel interessanter was. Vooral grappig om te zien was dat ze daar duiven in kooien stoppen. Waar wij het liefst van die stomme, poepende beesten af willen zijn, verkopen zij ze, absurd! Verder heb ik kuikentjes in alle kleuren gezien, zielig natuurlijk maar ook bijzonder om te zien dat ze hier uberhaupt zo gek zijn om ze te verven... Daarnaast heb ik heel veel bijzondere vogels gezien, die ik helaas niet op de foto heb kunnen zetten omdat ze allemaal in kooitjes zitten en ik kreeg ze dus niet echt mooi op de foto. Het was vooral een erg kleurrijke bedoening... Wat ik ook opvallend vond is dat er niet alleen vogels te zien waren, maar ook best veel andere beesten. Ik heb vleermuizen, uiltjes, katten, honden, katten die leken op tijgers, gekko's, konijnen, aapjes en slangen gezien. Waarschijnlijk nog wel meer, maar ik weet het niet allemaal meer, ineens was het geen vogeltjes markt meer maar was er van alles te zien. Een stuk leuker dan het paleis dus als je het mij vraagt. Onderweg terug naar het hostel kwam ik een winkeltje tegen waar ze spekkoek verkochten en dat kon ik natuurlijk niet laten liggen... Het viel een beetje tegen though... In Nederland heb ik wel lekkerdere spekkoek gehad, op Lowlands bijvoorbeeld Nienke, die was goed!!!! Verder die dag ook nog rustig aan gedaan en voor de volgende dag het tripje geboekt.

En dat tripje begon vanmorgen om 4 uur, toen mijn wekker ging. Sodeju, dat is vroeg zeg... Ik ging samen met andere mensen vanuit mijn hostel en andere ho(s)tels uit de buurt in een minibusje richting Borobudur. We zijn om 5 uur weggereden en kwamen daar om 6 uur aan. Het was nog niet eens open toen we aankwamen en we waren dus samen met een paar andere groepjes de eerste bezoekers. Dat was best fijn, omdat het dus nog erg rustig was bij deze grote attractie. We hebben met zijn zevenen een gids geboekt en hebben een leuke rondleiding gehad. De tempel is behoorlijk indrukwekkend en met de verhalen erbij over het Buddhisme en wat sommige graveringen betekenen maakt dat het extra leuk. Onze gids was ook heel leuk en hij sprak goed en verstaanbaar engels! De tempels heeft negen lagen die je eigenlijk met kloksgewijs steeds moet rondlopen voordat je een laag omhoog gaat, als je Buddhist bent. Wij hebben dat niet gedaan, want anders zou dat een wandeling van meer dan vijf kilometer zijn geworden. Erg mooi om gezien te hebben en zeker omdat de omgeving erg mooi was, er leken alleen maar bomen en jungle rond de tempel te staan.

De groep met wie we waren was ook erg leuk trouwens. Ik was samen met drie koppeltjes, uit Engeland, Duitsland en Nederland. Toen we richting Prambanan gingen hebben we onderweg het Nederlandse koppel weer uitgezet in Yogya omdat zij alleen voor de Borobudur hadden geboekt.

Toen we bij Prambanan waren begrepen we waarom onze toer zo vreselijk vroeg was begonnen die morgen. Het was namelijk niet te harden in de zon met 39 graden. Er stond geen zuchtje wind en we moesten echt in de schaduw staan om het een beetje te trekken rond die tempel. Op dat moment waren we dus heel dankbaar voor het vroege tijdstip.

De gids bij Prambanan was iets minder duidelijk in zijn verhaal en vertelde ook iets te veel in te korte tijd waardoor ik maar weinig heb meegekregen. Wat ik wel begreep is dat er behoorlijk veel overeenkomsten zijn tussen het Buddhisme en het Hindoeisme. Natuurlijk zijn er ook verschillen, zo heeft het Hindoeisme meerdere goden en bij het Buddhisme is het er één. De tempels van Prambanan waren echter ook heel mooi. Jammer alleen dat zeker 3/4 van alles nog plat licht nadat het na een vulkaanuitbarsting (van de Merapi, meest actieve vulkaan ter wereld) ooit is ingestort. Er zijn nog ongeveer 122 tempels die ze niet opnieuw kunnen opbouwen omdat ze de puzzel niet compleet kunnen maken en te veel van de originele stenen missen. De meest belangrijke tempels zijn gelukkig wel hersteld en zagen er mooi uit.

We waren rond 2 uur weer terug in Yogya terwijl wij het gevoel hadden dat er al een hele dag voorbij moest zijn. Gezellig even samen gelunched met het duitse en engelse koppel. Daarna hebben het duitse koppel en ik samen een plan gemaakt om door te reizen naar de Bromo vulkaan morgen. Wij vertrekken samen en slapen daar weer in hetzelfde hostel, ik hoop dat we ook samen de berg op zullen gaan. Ik heb daarna even heerlijk rustig aan gedaan, gezorgd dat mijn foto's veilig gesteld zijn en vanavond zijn we met de hele groep uit eten geweest. Heel leuk en toch wel heel fijn om weer wat westerse mensen om mij heen te hebben. Je voelt toch gelijk dat je qua cultuur meer op elkaar lijkt en dus liggen interesses dichter bij elkaar, begrijp je elkaars grappen beter en voelt het gewoon goed. Dat is echt wel een verschil voor mij. Het zijn gewoon allemaal leuke mensen die ik mogelijk nog wel vaker tegen ga komen tijdens mijn reis hier. Het engelse koppel is trouwens al sinds januari/februari weg en zullen voorlopig ook nog niet naar huis gaan. Ik heb geen idee hoe ze het doen. Ik zou het denk ik niet zo lang volhouden hier! In ieder geval reizen zij en het duitse koppel net als ik door naar Bali via Bromo. Dus mogelijk zien we elkaar nog...

Ik zal Yogya wel gaan missen, begin me hier best wel een beetje thuis te voelen, maar ik kijk ook uit naar de volgende stap. En de Bromo vulkaan schijnt nogal spectaculair te zijn, dus dat wordt spannend. Morgen moet ik eerst weer een 11 uur durende bustrip doorstaan, maar gelukkig heb ik deze keer bekenden bij me!

Veel plezier ook met de foto's (voor zover jullie die nog niet gezien hadden) zitten wel wat leuke kiekjes bij!

Reacties

Reacties

Hoit en Mim

Zelfs na het bijna dagelijkse skypen genieten we ook iedere keer weer van de manier waarop je schrijft. Altijd de positieve inslag, daar hou je het wel mee vol. En als je effe heimwee hebt, we zijn dagelijks via skype bereikbaar. PS Mag ik mee naar de spectaculaire Bromo vulkaan?

Monique

Hoi liefje,

Jammer dat het zo mis was gegaan met Skype en Hyves enzo! Echt balen..... Ik zal je straks nog ff zuruck smsen. Anyways, heb je verhaal weer gelezen en genoten! Fijn dat je leuke mensen hebt ontmoet die ook uit het westen komen. Is altijd weer even levelen. Nou geniet van Bromo en straks Bali! Ik hou je in de gaten :P

Kusjesss,
Monique.

Wendy

Wat een verhalen! Echt super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Lijkt me heel indrukwekkend om al die mooie dingen te zien (jaloers haha)!
Geniet ervan meid!

Liefs Wendy

Klasina

Lieve katolina, we genieten van je verhalen. Super wat je daar allemaal ziet.We kijken al weer uit naar het volgende verhaal. Groetjes van Rinze Klasina en Agnes

Raffika

Hoi Katolina,
apar kabar, sudah bisa ngerti bahasa indonesia? hihi, echt leuk om je reisverhalen te lezen, wens je nog heeeel veel plezier toe, geniet ervan!! Selamat jalan.
liefs Raffika

Katolina

Hey Raffika, helaas kan ik niet alles begrijpen, maar het gaat goed en ik ken inderdaad een paar woorden in het Indonesisch, maar ik vind de taal verschrikkelijk leuk en ik ga het misschien wel leren als ik terug ben... Maar ik begrijp dat jij mij daar uitstekend bij kan helpen.

Selamat jalan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!