Katolina's Travels

De Mekongdelta

Na een paar prachtige dagen zijn we terug uit de Mekongdelta. Dit deel van de reis was al een stuk interessanter dan de stad Ho Chi Minh. We hebben tijdens deze trip veel van het landschap kunnen zien en veel meer contact gehad met de locals. Maar ik moet natuurlijk eerst nog even vertellen van ons tripje naar de tunnels naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels zijn de oude ondergrondse leefomgeving van de Vietnamezen in Cu Chi. Jarenlang heeft iedereen hier onder de grond geleefd. Tijdens onze trip konden we zelf door een stuk van de tunnels kruipen en ik heb een ingang geprobeerd. En beide zijn erg krap. Het is niet de je recht op door de tunnels kunt lopen ofzo... Maar dat kunnen jullie ook wel zien op de foto's (voor de zekerheid nog maar een keer de link: picasaweb.google.com/katolina) Na deze dag zijn we door gegaan naar Chau Doc een redelijk grote stad aan een aftakking van de Mekong tegen de grens van Cambodja. Naast deze stad ligt ook de berg Sam Mountain waarvandaan je over Cambodja en Vietnam een erg mooi uitzicht hebt. Natuurlijk zijn wij ook de berg op gegaan met onze eigen gehuurde motor. De avond voordat we naar de berg zijn gegaan hebben we een hotel gevonden en hebben we heerlijk gegeten in de stad. Ik heb voor het eerst kikker gegeten en het was echt verdomd lekker!!! Toen we uitgegeten waren en nog even ons drankje op zaten te drinken kwam er een Vietnamees bij ons aan tafel zitten die zijn engels een beetje op wilde halen. Wij hebben met hem even gezellig gekletst en daarna zijn we met hem naar zijn 'pool bar' gegaan. Hij heeft ons daar in zijn cyclo naar toe gebracht... Tijdens een potje pool wat Wouter met de locals heeft gedaan hebben we erg gelachen om de soms formidabele punten die werden gemaakt of de heerlijke blunders. Sommige van die lui waren trouwens erg goed en hadden zelfs speciale handschoentjes aan. In de Mekongdelta werd trouwens wel gelijk duidelijk dat daar al veel minder toeristen komen. Er werd veel naar ons gelachen en gezwaaid, mensen spreken eigenlijk geen engels (op ons poolmaatje na). Die avond van het poolen was er zelfs een jongen die mij gewoon bij mijn arm pakte en zijn hoofd er tegenaan drukte... Ik weet niet wat hem bezielde, maar hij zal het wit wel heel mooi hebben gevonden Nog een reden om hier snel bruin te worden. Toen we met de moto van Sam Mountain kwamen hebben we nog wat rond gereden in een paar kleine dorpjes. Dit was erg leuk omdat je zo kunt zien hoe de mensen aan de rivier leven en wat ze zoal doen. Het viel mij vooral op dat meestal de vrouwen hier heel erg hard werken. De mannen zijn meer voor het grote werk, maar als dat er niet is dan zijn ze lekker aan het kaarten en aan het drinken. De vrouwen zijn echter altijd bezig met de was of het eten, of de afwas... Van alles. In de kleine dorpjes kregen we ook weer erg veel reacties van de mensen die we tegenkwamen en het was een mooie tocht! Onderweg nog ergens wat gegeten en daar kwam een hele groep vrouwen en kinderen een tijdje naar ons kijken. Erg grappig allemaal! Die avond zijn we doorgereden naar Can Tho. Dit is de grootste stad van de Mekongdelta en ligt helemaal in het zuiden van Vietnam. We hebben ons vanaf het station naar een hotel laten brengen waar we ook direct wat konden gaan eten omdat we al erg moe waren en geen zin hadden om ook nog een restaurant te gaan bezoeken. Hier heb ik mijn eerste slang gegeten. Die was wel lekker, maar volgens Wouter kon het veel beter, dus dat moet ik dan nog maar eens een keer bestellen... De hoteleigenaar bood ons ook gelijk een boottocht aan die we de volgende dag konden gaan doen. Hierbij konden we ook de zonsopgang zien als we om 5.30 aan de trip zouden beginnen, en JA dat hebben we gedaan. Helaas viel de zonsopgang nogal tegen. Het was namelijk bewolkt en we voeren de andere kant op waardoor we het niet goed konden zien. Deze boottocht is verder echt zeer de moeite waard gebleken. We zijn stukken over de Mekong, de Saigon rivier en allemaal kleine riviertjes gegaan. We zijn door mooie stukken natuur gekomen met mooie (fruit)bome en palmen, we hebben de dorpjes vanaf de rivier kunnen zien en natuurlijk zijn we ook naar twee drijvende markten geweest. Op deze markten verkopen ze vooral fruit en bijna geen andere goederen. Door de goederen aan een stok op de boot te zetten laten ze zien wat ze verkopen. Mooi om te zien... De dorpjes zijn ook erg mooi om te zien. De mensen doen aan de achterkant van hun huis bijna alles in de rivier, ze wassen zich er in, doen de afwas er in, wassen hun kleding er in, halen hun voedsel eruit enz. Ze leven echt met en van de rivier dus dat is wel bijzonder. Het enige wat ik nog steeds heel raar vind is dat ze hun afval ook direct naast hun huis neergooien. Dat ligt gewoon in bergen tussen de huisjes in, of word door de rivier meegenomen. Maar in dit land kom je in ieder geval ook zelden een afvalbak tegen. Na deze tocht was het tijd om mij voor te gaan bereiden op een presentatie via een live verbinding met Nederland. Dit ging allemaal prima, en ik vond het erg leuk om te doen... Vreemd maar wel heel grappig! Vandaag zijn we doorgegaan naar Vinh Long om een eiland in de rivier te bezoeken. Op dit eiland was ook van alles te bezichtigen. We hebben toen we van de pont afkwamen een motor gehuurd om die dingen op te zoeken. Maar dat bleek nogal lastig, helemaal toen natuurlijk weer niemand op dat eiland engels sprak. Maar uiteindelijk ging een Vietnamees ons met zijn motor voor naar de Coconut Candy factory. Helaas hebben we die echter nooit gehaald... We moesten namelijk met de motor over dusdanig smalle paadjes dat ik echt flipte, ik vond het doodeng. Maar het was niet ver, dus ben ik er achter aangelopen. Ging tot dusver nog allemaal prima. Maar om het laatste stukje bij de factory te kunnen komen moesten we over een bruggetje dat bestond uit een paar palen in de grond (1,5 tot 2 meter hoog) met daarop wat dwarsbalkjes en zonder leuningen. Ik was een klein stukje op weg toen ik het niet meer trok en toen zijn we terug gegaan. Dus die factory hebben we maar even overgeslagen. En daarnaast hebben we de smalle paadjes daarna ook maar vermeden. Ik was echt een schijterd Wel hebben we nog een stukje gewandeld door een mooi dorpje was heel veel fruitbomen en bloemen waren. Je kunt echt zien dat de hele mekongdelta heel erg vruchtbaar is. Aan het eind van onze wandeling namen we nog wat broodjes mee voor onderweg, in totaal hadden we zes belegde pistolets gehaald voor 0,85 eurocent. Toen we onze bestelling hadden gekregen barstte er echt enorm noodweer uit. Zo erg heb ik het nog niet eerder gezien. We zijn snel terug gegaan naar de pont en hebben daar onder een afdak gewacht tot deze vertrok. We zijn door deze regenbui maar wat eerder teruggegaan naar Saigon. Hier aangekomen bleek dat het ook hier heel erg had geregend... De straten stonden soms blank en ook het busstation met al zijn kuilen was behoorlijk ondergelopen. De foto's van dit leed komen later nog... Maar de andere foto's kunnen jullie wel alvast zien! Morgen gaan we proberen door te gaan naar een National Park, 'Cat Tien' . Maar het is nog niet helemaal duidelijk of we daar een beetje kunnen komen. Het ligt namelijk 24 km. vanaf de hoofdweg en er gaan geen bussen naar toe. Maar we gaan nu nog even uitzoeken of we dan ergens een 4WD kunnen huren... Ik zal jullie laten weten of het allemaal gelukt is!!! Waarschijnlijk zijn wij dan inmiddels zelf in Nha Trang, DE BADPLAATS van Vietnam. Dus daar heb ik ook al zin in!!!!!! Tot snel!