Katolina's Travels

Singapore

Deze stad/ dit land/eiland is echt een verhaal apart. Het is een grote stad met veel hoogbouw en dure gebouwen, de prijzen zijn hier een stuk hoger de huizen zijn beter, kortom een rijke stad... Ik waande me in een grote stad in Europa toen ik aankwam. De huizen hadden gewone dakpannen, er waren hoge gebouwen te zien, het verkeer verliep georganiseerd en de straten zijn schoon.

Later zou ik ontdekken waarom de stad zo enorm schoon is omdat er enorme boetes staan op iets op de grond gooien. Dat is gelijk de andere kant van deze stad. Er zijn zoveel verboden en restricties, dat je hier bijna niet meer kunt leven. Ik dronk bijvoorbeeld een slokje water uit mijn flesje in de metro, maar toen werd ik er door iemand die bij mij was op gewezen dat ik de wet op dat moment overtreedde, absurd gewoon. Maar toch maar snel mijn flesje dichtgedraaid want er schijnen ook overal camera's te hangen en politie in burger te zijn en ik heb geen zin in dure boetes. Naast het nadeel van al de regels die Singapore kent vond ik het er echt geweldig.

De eerste dag ben ik samen met Per, want die heb ik opgezocht in de dorm waar hij woont (ja, hij woont daar...), richting Little India gegaan om een aantal tempels en moskeeen te bezoeken. Voordat we daar waren kwamen we alleen nogal wat marktjes en winkeltjes tegen waar we niet voorbij konden lopen. Little India is zo schitterend en kleurrijk en ik scheen ook ineens koopdrift te hebben. Wat overigens niet handig is in Singapore omdat alles daar toch net even duurder is. Toch kon ik het niet laten om wat dingen te kopen en wij hebben ons goed vermaakt met rondwandelen door de kleurrijke markt en de van alles wat winkel met de gekste supplementen. Per heeft hier een eye-brightener gekocht, tja... Ik ben benieuwd of hij er scherper van gaat zien. Als dat zo is moet ik op de terugweg ook maar via Singapore vliegen :)

De tempels die we hebben gezien waren mooi en zeker de moeite waard om een wandeling naar te maken. Later zijn we richting de moskeeen geweest. De eerste moskee was wat kleiner en ik had mijn sjaaltje meegenomen om over mijn hoofd te doen. Ik zou voor het eerst een moskee binnengaan. Ik was blij dat Per er ook was, want het voelde toch heel raar moet ik zeggen. Helemaal fijn was dat we beide via dezelfde ingang naar binnen konden gaan. We werden daar ontvangen door twee moslims die ons de gebedszaal van de vrouwen boven lieten zien en ons ook gelijk gingen vertellen over de islam. Ik vond het zeer bijzonder hoe deze mannen in 5 minuten mij volledig tegen zich gekeerd kregen terwijl zij dachten mij een uitleg te geven. Ze begonnen namelijk te vertellen dat ze vrouwen goed behandelen in de islam, maar het kwam er op neer dat vrouwen nou eenmaal maar een halve man zijn. Dat is gewoon feit, dat heeft God/Allah zo bepaald. Tja, dat moet je niet zeggen tegen een westers iemand, het gaat er bij mij dus echt niet in. Ik heb natuurlijk alles vriendelijk aangeluisterd en hen bedankt voor de uitleg, maar ik had er een nare smaak bij. De volgens moskee moest ik wel via een andere ingang naar binnen, die ik niet kon vinden, dus waarschijnlijk ben ik verkeerd naar binnen gegaan. Deze moskee was wat groter (grootste van Singapore) en mooier maar als toerist kom je niet heel ver, je mag maar op bepaalde plekken komen en kan dus niet alles zien of dichterbij komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik kerken en tempels tot nu toe van binnen mooier vind, meer details en meer te zien. Maar mogelijk heb ik nog geen echt bijzondere moskee gezien. Daarna was het tijd om terug te gaan richting onze dorm en even bij te komen van een behoorlijke wandeltocht. Op onze weg naar huis kwamen we een enorm gebouw tegen dat we vanaf de binnenplaats aan het fotograferen waren. Per liep er naar binnen en ik later ook. Het bleek een kantoorgebouw te zijn, maar het leek meer op een ongelooflijk luxe hotel. De centrale hal was zo abnormaal mooi en had een metershoge verlichtte wijnkast, supergaaf! Wij konden ons niet voorstellen dat het een kantoor was. Helaas mochten we binnen geen foto's maken, dus ik kan het jullie niet laten zien...

Die avond zijn Per en ik door de stad gewandeld om Singapore by night te zien en wat van de verschillende festivals mee te krijgen. Wij hebben een felgekleurde stoet voorbij zien komen met gele leeuwen en gigantische gekleurde poppen. Daarnaast hebben we een aantal shows gezien op een podium, waaronder een zeer indrukwekkenden diabolo show. Deze groep was gruwelijk goed en het zag er prachtig uit! De stad zelf heeft ons ook wat leuke kiekjes opgeleverd en ik werd spontaan verliefd op de stad toen ik hier 's avonds rondliep. Elke 5 minuten stonden we wel weer stil om een mooie foto te maken van een uitzicht of een gebouw. Echt ik vind Singapore mooi! Ik baalde er dan ook stevig van dat ik en mijn goede camera thuis had gelaten en mijn gorillapod niet mee had genomen. Ik moet de foto's nog bekijken, maar ik hoop dat het nog wat is geworden. Volgens mij zitten er nog wel wat acceptabele kiekjes bij. En ik kan weer een heleboel foto's met jullie delen dankzij mijn lieve hoit en mim! Superbedankt voor de extra foto's! We wilden misschien nog wat gaan drinken, maar we waren eigenlijk allebei kapot van de hele dag en we zijn dus maar richting huis gegaan. Onderweg kwamen we bij een Italiaan langs die ons al zijn smaken ijs liet proeven en uiteindelijk konden we het niet meer laten om een ijsje te kopen (goede tactiek dus...), wat heerlijk was. Daarna thuis nog een biertje en toen plat.

Ik ben de volgende morgen, op zondag, alleen de stad in gegaan omdat Per eerst richting school was. Ik had heerlijk lang geslapen en ging rond 11 uur op pad. Richting de kerk die ik de vorige avond had gezien maar niet van binnen kon bekijken. Deze keer kon ik ook niet echt naar binnen omdat er een dienst was. Maar ik besloot om een dienst bij te gaan wonen, ik was wel nieuwsgierig. En net als in de moskee, was ik er snel klaar mee. Ik heb het bijna helemaal uitgezeten, maar ik heb me bont en blauw geirriteerd. De hele preek lang heeft die meneer de dominee gepraat over hoe iedereen aan anderen moest gaan verkondigen dat ze de messias hadden gevonden, en dat ze anderen mee moesten nemen naar de kerk en naar diensten ed. Ik had in het begin een boekje gekregen met een aantal flyers erin. Tijdens de dienst is werkelijk elke flyer aangehaald en men is er op gewezen dat het goed is om niet gelovige familie en vrienden mee te nemen. Ik heb bijna met open mond zitten luisteren naar deze zieltjes winnerij, ze hebben zelfs 'Jesus-Discovery' bijeenkomsten. Waar ik had gehoopt op een mooi verhaal uit de bijbel, wat iemand misschien zou doen geloven, kreeg ik een preek over hoe ik anderen kon uitnodigen en mee kon nemen naar de kerk. Dus ook hier hebben ze mij een beetje tegen zich gekeerd. Ik heb me voorgenomen om in Nederland ook weer eens naar de kerk te gaan, want ik kan me dit van vroeger niet zo herinneren, dus ik moet toch eens kijken of dit in Nederland op dezelfde manier gebeurt.

Die middag ben ik samen met Per naar de botanische tuin van Singapore geweest. Wat een attractie met 3 michelin sterren is. En ik moet zeggen, die hebben ze verdiend! Wat was dat prachtig. WIj hebben vier uur lang in de tuin rondgewandeld, en helaas nog maar een klein gedeelte gezien. Natuurlijk hebben we de orchideeentuin niet overgeslagen, want zoals jullie inmiddels weten ben ik daar gek op. En deze keer was hij bovenverwachting goed. Ik heb de mooiste, vreemdste, apartste en awardwinnende orchideeen gezien! De tuin was verder op sommige stukken bijna een park waar je heerlijk kunt rondhangen. Ik denk dat ik hier elk weekend zou zijn als ik in Singapore zou wonen. Na de orchideeentuin werd het al snel donker en konden we niet meer zoveel zien, dus zijn we uiteindelijk maar vertrokken. Maar ik ga zeker terug als ik ooit weer in Singapore ben.

Gisteren had ik een vlucht richting Kuching (Maleisie), waar ik dit nu schrijf, om 17 uur. Dus ik had nog best veel tijd. We hadden gepland om nog wat te gaan doen. Maar toen we richting de markt gingen omdat ik nog een magneet voor mijn verzameling moest halen werden we op straat aangesproken met de vraag of we ook een gratis knipbeurt wilden. We moesten er beide wel om lachen en stemden toe. Best grappig, zo zit je ineens in de kappervakschool in Singapore. We kregen alleen iets te laat te horen dat het ongeveer 1,5 tot 2 uur zou duren, oeps. Nouja, we hadden de tijd en ik hou er wel van als iemand zo lang in mijn haar prutst. Ik werd alleen na een tijdje wel wat onzekerder, toen de voorkant van mijn haar niet op de gelijke lengte geknipt was. Maar uiteindelijk is alles goedgekomen en heeft het onzekere meisje alles goed bijgewerkt, zonder dat ik centimers haar ben kwijtgeraakt. Je ziet bijna niets van mijn knipbeurt, maar de puntjes zijn er weer even af!

Vandaag ga ik op zoek naar een Maleisisch telefoonnummer en de stad Kuching even ontdekken. De komende dagen hoop ik wat tripjes naar National Parcs te kunnen maken en hopelijk zie ik daar nog wat bijzondere dieren. Ik hou jullie daarvan natuurlijk op de hoogte!

Reacties

Reacties

Willeke

Ik heb besloten dat ik, wat jij momenteel aan het doen bent, voor mijn beroep ga doen. Klinkt goed nietwaar!

Mooie verhalen weer, leuk om te lezen, zet de foto's ook even online...

Groetjes!

Marco & Marleen

We kijken uit naar de foto's!

Mim

Weer een leuk verhaal.
Ben benieuwd naar de foto's, vooral die van de orchiedeeën.

Groetjes

Rommie

He famke,

Ik ben elke keer weer verbaasd over de lengte van je verhalen... waar haal je de tijd vandaan om nog te schrijven als je zoveel mooie dingen beleeft ;-) Maar hoe fijn is het om zo gedetailleerd op de hoogte te zijn van alles dat je meemaakt! Alsof we er een beetje bij zijn. Dus gewoon lekker blijven schrijven....

Ik ga donderdag naar Groningen om mijn reis te boeken, het moet nu toch echt eens gebeuren! En we zien wel, ut komt zoas ut komt :-)

Tot snel maar weer!! Ben benieuwd naar de foto's!

Dikke kus

Monique

Wat geniet ik toch van je verhalen!

Enjoy, babe!

XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!