Katolina's Travels

YEAH!!! Het strand van Nha Trang!

Vanavond gaan we weer door. Mag ook wel nadat we zes nachten in Nha Trang hebben doorgebracht. Ik zal jullie zo goed mogelijk op de hoogte brengen van de afgelopen tijd aan het strand en natuurlijk de dagen in het National Park Cat Tien. Over Cat Tien heb ik echter niet heel veel te vertellen. Door het regenseizoen was daar vrijwel niets te doen en de mensen die daar werken doen in dit seizoen weinig tot geen moeite het de bezoekers naar hun zin te maken. Daarnaast was het huren van een auto of een gids echt behoorlijk duur dus dat hebben we niet gedaan. We hebben eigenlijk maar 1 volle dag daar doorgebracht omdat het allemaal een beetje tegenviel. Die dag hebben we eerst een wandeling gemaakt waar we veel vlinders hebben gezien, maar dat waren ook eigenlijk de enige dieren die we tegen zijn gekomen. 's Middags besloten we fietsen te huren omdat we hadden gemerkt dat lopen toch echt te veel was in dit massive park. Deze fietstocht was een stuk leuker en we hebben ook nog wat dingetjes gezien. Eerst moesten we over een weg die door het seizoen nu onder was gelopen. Dus we moesten door een stroompje fietsen. We hebben vervolgens bij een stroomversnelling gekeken en we hebben de grootste boom van het park (Uncle Dong) bezocht. De volgende dag zijn we door gegaan naar Nha Trang waar ik best wel blij mee was, want dat betekende dat ik eindelijk het strand zou gaan zien! Onze busreis naar Nha Trang toe was trouwens erg mooi. We zijn door erg bergachtig gebied gereden met soms prachtige uitzichten. Wat vooral heel mooi is, is dat de bergen allemaal heel groen zijn. Dus we zagen soms alleen maar groene bergen, blauwe lucht en witte wolken. Verder zijn de busritten hier trouwens verre van comfortabel, maar soms ook wel heel komisch. Wanneer je in dit land een bus wilt dan staan er altijd tig verschillende busmaatschappijen te schreeuwen om je een kaartje te verkopen en natuurlijk is dat voor ons handig want op die manier kun je ze wel een beetje tegen elkaar uit spelen wat altijd weer scheelt in de prijs Als je eenmaal in de bus zit krijg je voor de prijs van je buskaartje gelijk een soort achtbaanthrill erbij alleen dan op de weg. De buschauffeur is nooit alleen in de bus, maar er is altijd iemand mee die achter in het busje zit. Een soort coordinator ofzo. Hij is degene die uit het raam hangt en naar iedereen die langs de kant van de weg staat schreeuwt waar het busje naar toe gaat. De buschauffeur houdt zich ondertussen bezig met het verkeer waar hij zich zo snel mogelijk door heen probeert te werken. En dan bedoel ik ook echt zo snel mogelijk. Ik moet soms echt mijn adem inhouden omdat de chauffeur heeft bedacht dat hij moet inhalen terwijl er van de andere kant ook verkeer komt. Gewoon hard toeteren, met de lichten knipperen en je ertussen drukken. Als je dat doet in dit land, dan ben je sneller dan iedereen. Maar geloof me, als je dat niet gewend bent is het soms echt doodeng. Maar er is ons niets overkomen dus wij zijn tot de conclusie gekomen dat de wilde chauffeurs gewoon brutaal maar wel goed zijn. De coordinator zorgt er verder voor dat iedereen snel in en uit de bus is, wat betekent dat de Vietnamezen (bij ons zijn ze iets voorzichtiger) er al rijdend gewoon uit worden geduwd en hetzelfde geldt soms voor het instappen. Men schijnt enorme haast te hebben. Maar tot onze verbazing duurt de stop die ze daarna maken rustig een half uur... ECHT ONGELOFELIJK...Maargoed, inmiddels kunnen we ook wel de humor ervan inzien en lachen we er maar om. Eenmaal veilig in Nha Trang aangekomen (we waren afgezet bij een hotel wat ons wel ok leek) zijn we het hotel gaan bekijken. Eigenlijk beviel de kamer ons meteen en waren we er snel uit. Dus als snel konden we onze spullen dumpen en de stad in te gaan om even rond te kijken en een hapje te eten. Uiteindelijk hebben we een mooi visrestaurant gevonden waar ik krokodil heb besteld. Dit was echt heerlijk en na Cat Tien (waar we keuze hadden uit noodles, noodles en noodles) erg fijn om wat anders te kunnen eten. De volgende dag was iets minder prettig omdat onze tas toen gestolen is en onze camera's daarbij ook weg waren. Die dag zijn we dus vooral bezig geweest met dingen zoals naar de politie gaan en dingen bij het hotel regelen. Beetje jammer, maargoed, nu helaas niets meer aan te doen. De dag erna zijn de de bezienswaardigheden in de stad maar eens gaan uitchecken en wel op de tandem. Ik zat achterop en dat doe ik dus nooit weer. Het is echt te raar om een bocht niet op het moment in te kunnen zetten zoals jij dat gewend bent. Iemand anders bepaalt nu wanneer dat gebeurd en dat is heel raar. Ik heb er die dag ook niet aan kunnen wennen. Daarbij trap je ook op precies dezelfde snelheid dus als de een niet wil trappen kan de ander ook niet trappen. Niks voor mij zo'n tandem. Maar de sights in de stad waren wel erg leuk. We zijn eerst naar de Long Son pagode geweest. Helaas was de tempel nog niet open toen wij er waren maar de enorme witte boedha op de heuvel was wel erg cool om te zien. We hadden hier ook een mooi uitzicht over de stad en de zee. We zijn daarna doorgegaan naar de Cham-torens (Po Nagar). Deze torens waren iets kleiner dan ik had verwacht maar nog steeds erg mooi om te zien. Ze zijn gebouwd tussen de 5e en 12e eeuw en dus ook al erg oud. Ook hier hadden we weer een zeer goed uitzicht over de stad. Als laatste zijn we doorgefietst naar het Hon Chuong schiereiland. Dit zou erg mooi moeten zijn maar ik vond het niet heel erg bijzonder. Het waren alleen een paar rotsen in het water. Maar we hebben hier wel een lekkere duik genomen. Het strand was hier beter dan bij het hotel en hier stond ook minder stroming. Vrijdag hebben we een boottripje gemaakt naar de verschillende eilanden voor de kust van Nha Trang. Dit was een georganiseerde trip met veel toeristen aan boord, maar dat was ook wel gezellig. We hebben uiteindelijk een engels stel (Bryn en Pippa) ontmoet met wie we later ook nog hebben afgespraken. Ik vond het een heerlijk dagje. Een beetje op een bootje genieten van heerlijk weer, een prachtig gekleurde zee en een lekker biertje erbij. Verder zijn we die dag wezen snorkelen en hebbben we met de hele groep aan boord een lunch genuttigd. Het was allemaal een beetje krap, maar het is gelukt en ik vond het eten erg goed. Na het eten hadden onze Vietnamese tourguides nog een leuke verassing voor ons in petto. Gezellig zingen in je eigen taal. Je raadt het al, ik was dolenthousiast (NOT). Maar ik dacht slim te zijn door elke keer als hij op zoek was naar een nieuw slachtoffer zijn blik te ontwijken. Helaas deed Wouter niet hetzelfde en werd hij gevraagd waar we vandaan kwamen. Maar omdat dat gastje schijnbaar alleen vrouwen op het podium wilde was ik alsnog de lul. Dit beviel me totaal niet, maargoed ik voelde wel de druk van alle kijkende mensen dus ben ik toch maar gegaan. Ik had alleen een halve minuut nodig om door te hebben dat ze 'Een potje met vet' aan het zingen waren. Dus ik zette iets later in... Die avond zijn we met Bryn en Pippa en een ierse jongen (Benny) wat gaan eten en hebben we ook nog wat gedronken. We hebben zelfs een soort van club van binnen gezien en ik heb even kunnen dansen! Was echt een superleuke avond! De dag daarna hebben we onszelf getrakteerd op een dagje echte ontspanning in een spa. We hebben hier genoten van een modderbad en verschillende mineraalbaden en mineraaldouches, want al het water daar bleek mineraalwater te zijn. Zelf heb ik nog een extra traktatie gehad in de vorm van een bodymassage van 45 minuten. Erg goed allemaal. Het plan was om de volgende dag weg te gaan, maar helaas hadden we nog geen bericht gehad van de politie en we hebben toch echt een officieel rapport nodig voor de verzekering. Dus hebben we besloten toch maar langer te wachten met ons vertrek tot maandag zodat we ons rapport dan op konden gaan halen. Zondag hebben we een moto gehuurd en zijn daarmee naar de watervallen van Ba Ho gereden. Na enige problemen met de moto (iets met de gastoevoer) die snel waren opgelost door een Vietnamees bij de garage (voor 20 cent). De watervallen waren echt de moeite waard. En dan niet meteen om de waterval zelf maar omdat alles zoveel mogelijk in originele staat is gehouden. We moesten ook een heel stuk klimmen over de rotsen om de watervallen te bereiken. Ik vond het wel cool om op die manier een beetje door de natuur te klauteren. Na de watervallen wilden we eerst nog naar een ander strand gaan, maar die was toch wat te ver weg en daar hadden we geen tijd meer voor. Toen zijn we in een dorpje in de buurt maar wat gaan eten, en dat was echt heerlijk. Ik kreeg bij mijn noodles echt veel vlees en lekkere groenten. Wouter had ook een goede noodlesoep met gewoon vlees en iets wat leek op heel donkerrood vlees. Toen we het gingen vragen bleek het gefrituurd bloed (van een varken) te zijn. Ik vond het zelf niet zo heel lekker, maar Wouter was er wel over te spreken. Vandaag hebben we onze tas gepakt en de laatste dingetjes hier in Nha Trang geregeld. Helaas nog steeds geen politierapport, maar die kan in de loop van de middag nog komen. En anders wil het meisje van het hotel het gelukkig doorsturen naar Hoi An. De mensen van het hotel (blue star hotel) zijn trouwens sowieso heel erg behulpzaam geweest. Ze spreken hier goed engels en zijn supervriendelijk! Ik zou hier zeker terugkomen als ik weer in Nha Trang zou zijn. Maar nu eerst door naar Hoi An om te genieten van de volgende mooie stad. Helaas zijn er voor mij straks nog maar 11 dagen te gaan. Het gaat allemaal veel te snel!!!

Laurens

okay dan.. ik heb der al zin in!!! :P

Maar dat hotel.. waren die (of de medewerkers) niet medeschuldig aan de gestolen spullen?? Op wat voor manier dan ook..

Gerda

Hoi!
Wat supervet om zo jou reis te volgen :)
Geniet nog maar even die elf dagen... voor je t weet zit je weer in dit waterige landje :S
Kus Gerda

Katolina

Nee, de mensen van het hotel hadden er niets mee te maken hoor... Dus zij hebben ons alleen maar heel goed geholpen!

marius

hallo katolina,

zoekend op internet naar informatie over cat tien kwam ik jou bericht tegen. Ik ben van plan vietnam volgende week te bezoeken en was van plan ook cat tien te gaan bezoeken. Ik heb er mooie verhalen over gelezen, alleen las ik hier dat het jou tegenviel.

Ik had daarom nog een paar vragen: is het de moeite waard om het te bezoeken? (we hebben namelijk weinig tijd) en klopt het dat er ook olifanten en neushoorns rondlopen?

groeten marius dekker

katolina

Hoi Marius,

Ik was inderdaad niet zo heel erg positief over het park, maar ik vermoed dat het heel veel te maken heeft gehad met het seizoen. Ik weet niet hoe dat daar nu is, maar als het nu hoogseizoen is zou het wel eens heel anders kunnen zijn.

Ik heb geen olifanten en neushoorns gezien, maar ik ben dan ook niet zo ver het park in geweest aangezien met een laag budget de mogelijkheden daarvoor gering waren. Dan moest je jeeps enzo huren, wat vrij duur is als je maar twee mensen hebt om die te vullen.

Ik geloof zeker dat het heel mooi kan zijn, maar voor ons was het (en dat is het niet vaak) echt een nadeel dat wij zo ongeveer de enigen in het hele park waren en iedereen die er werkte het allemaal wel best vond. Laat die toeristjes maar wat aanklooien hebben ze vast gedacht.

Ik kan dus niet zeggen of het voor jullie de moeite waard zal zijn, maar hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes Katolina