Katolina's Travels

The Last Part

Over twee dagen wordt het tijd om weer terug te gaan naar Nederland... Ik wist eerst niet hoe het zou zijn om een maand van huis te zijn. Maar ik zou hier zo nog een maand kunnen blijven. Ik heb echt een mooie tijd gehad en erg genoten van de mooie dingen die ik hier heb gezien. Anderzijds zijn er ook een heleboel dingen die ik niet zal missen. Zoals de vreselijke benauwde temperatuur hier in Hanoi, en de bergen rotzooi op straat, de uitlaatgassen enz. En natuurlijk is het een heel fijn idee om iedereen in Nederland weer te kunnen zien! Maar voordat het zover is zal ik jullie nog inlichten over het laatste deel van mijn reis. Na Nha Trang zijn Wouter en ik doorgereisd naar Hoi An. Hier zijn we in totaal ongeveer vijf dagen geweest. We hebben vanaf Nha Trang een nachtbus genomen om de 500 km. af te leggen. Dit was voor mij een regelrechte ramp aangezien ik welgeteld een half uur heb kunnen slapen in die nacht. Echt die bussen daar was ik niet zo over te spreken, zelfs met een slaappil kon ik de slaap niet vatten. Maargoed in Hoi An dus eerst snel een hotel gezocht en daar een ontbijt genuttigd en vervolgens heerlijk een paar uren geslapen in een normaal bed! Daarna zijn we een beetje door de stad gewandeld en hebben op de markt wat souvenirs gekocht. De tweede dag vonden we het tijd om bij te komen op het strand. Onderweg naar het strand moesten we nog een nieuwe wegwerpcamera kopen, maar daar kon het natuurlijk niet bij blijven. Ik zag leuke korte broekjes hangen voor op het strand en natuurlijk moest ik die ook gelijk meenemen, maar voor 2 euro was ik weer zeer tevreden met mijn aankoop. Het afdingen is mij inmiddels ook al iets meer eigen geworden hoewel ik het nog steeds niet leuk vind en ik er ook nooit echt goed in zal worden. Het strand van Hoi An was echt fantastisch. We hadden een soort van beachclub gevonden die op het strand allemaal ligstoelen had staan waar ze hapjes en drankjes kwamen serveren dus ik was helemaal in mijn nopjes. Daarbij was het zand en de zee hier beter dan in Nha Trang. Echt super gewoon. We besloten aan het eind van de dag hier zeker nog terug te komen. De volgende dag was het tijd om op zoek te gaan naar een leuk winkeltje om kleding op maat te laten maken. Hoi An staat bekend als DE stad waar je goedkoop kleding kunt laten maken, dus wilden wij dit ook niet aan ons voorbij laten gaan. Wouter had een duidelijk doel: een maatpak. Ik daarentegen wist nog niet precies wat ik wilde, maar gelukkig heeft elk winkeltje genoeg catalogi om door te bladeren. Wij kwamen terecht bij Lan. Een heel lief en vooral grappig vrouwtje die natuurlijk ook erg blij was met onze klandizie... Na enig bladeren had ik ook al een hele lijst van kleding die ik wilde hebben, een broekpak, een pantalon, een driekwart nette zwarte broek + zelfde in grijs, een linnen broek, een spijkerbroek, een traditioneel topje, een traditioneel jurkje en een kimono. Echt veel te veel dus, maar ik kon het niet laten. Toen we na al het opmeten anderhalf uur later weer uit het winkeltje van Lan liepen zagen we aan de overkant de volgende verleiding, schoenen. Al snel zaten Wouter en ik onze eigen schoenen te ontwerpen en op maat te laten maken aan de overkant van de straat. 's Middags zijn we op de fiets de stad een beetje gaan verkennen en hebben we wel wat leuke dingetjes gezien, maar ook hebben we het een en ander over moeten slaan omdat je daar schijnbaar een kaartje voor moest hebben wat je ergens anders moest kopen bla bla, beetje vaag. Maar wij hadden niet zoveel zin om daar de moeite voor de doen omdat het er ook allemaal niet zo bijzonder uitzag. Het was wel leuk om even wat van de stad te kunnen zien, maar vooral de bouwstijl en sfeer van de stad zijn leuk, de tempels en gebouwen vallen verder wel mee... (voor zover we ze gezien hebben) De dag daarna zijn we naar My Son gegaan. In My Son staan het grootste complex van de Cham tempels in Vietnam. We hadden van deze trip iets meer verwacht dan we uiteindelijk hebben gezien, maar toch blijft het mooi om dit soort tempels te zien die echt honderden jaren oud zijn. Naar mijn mening zijn de cham tempels echter redelijk saai, ze zijn helemaal gemaakt van rode steen, wel met soms heel veel details wat mooi is, maar verder moeten ze het hebben van gegraveerde teksten die de tempels bijzonder maken. Verder waren veel van de tempels gebombardeerd in de oorlog en daar was dus nog weinig van over, en wat er van over is wordt slecht onderhouden en is dus bijna overdekt met onkruid. De middag hebben we gebruikt om te kijken hoe het ervoor stond met onze kleding, souvenirs kopen en het ophalen van onze schoenen. Alweer onze op een na laatste dag in Hoi An dus de volgende dag zou het strand moeten worden. Omdat niet alle kleding helemaal goed was moesten we deze dag eerst nog terugkomen om de herstelwerkzaamheden te keuren. En natuurlijk was ik een beetje kritisch en was het nog niet helemaal goed. Dit heeft ons helaas wel een dagje strand gekost want al met al hadden we daar geen tijd meer voor. Die kleding was natuurlijk wel zo leuk dat het op dat moment ook niet zo heel erg was... Hoewel ik uiteindelijk ook wel blij was dat alles klaar was en naar mijn zin was zodat ik met dat warme weer niets meer hoefde te passen. Inmiddels waren we alleen zoveel spullen rijker dat we toch echt dingen naar Nederland moesten sturen. Gelukkig wees de jongen van het hotel ons erop dat de mensen van het postkantoor ook bij het hotel konden komen om de spullen te wegen en in te pakken. Dat scheelde ons weer een ritje en dat kwam goed uit want vijf minuten later kwam er echt een stortbui uit de lucht. Dit grapje kostte ons wel 100 euro extra dus was wel een uitgave, maar nog steeds een goeie deal Toen alles op de post was konden we naar het busstation om een bus naar Hue te pakken. Ik was helaas niet in mijn beste humeur (waarschijnlijk door de kosten van het postpakketje ) en toen de mensen van het busstation probeerden ons af te zetten voor het tripje van een uurtje naar Danang kon ik dat niet hebben. We zijn toen een nacht langer in Hoi An gebleven en hebben de volgende ochtend een tripje naar Hue geboekt via ons hotel. Makkelijker en qua prijs hetzelfde. Hue bleek een erg mooie stad te zijn. We hadden hier helaas maar twee dagen voor over dus konden we niet heel veel doen. De eerste dag zijn we de stad gaan verkennen en zouden we het citadel bezoeken. Toen we daar kwamen zagen we echter dat er die avond ook een grote show zou zijn met traditionele koningklijke dansen en traditionele spelletjes. Dus besloten we pas 's avonds het grote ommuurde citadel in te gaan en niet twee keer de entree te betalen. Dat bleek een goede keuze want we hebben echt een leuke avond gehad. De gebouwen met de verlichting, de dansen en de muziek waren erg mooi. En bij de spelletjes hebben we wel lol gehad met wat locals en nog wat Vietamees geleerd. De volgende dag was gereserveerd voor een boottochtje over de parfumrivier langs de verschillende tombes van keizers uit de Nguyen dynastie. Dit was een supermooi tripje en je kan zeker zien dat de keizers hier gewoond hebben en hier geeerd worden. Echt grote tempels, tombes en huizen met enorme tuinen. Maar dit zijn dan ook de mooiste tempelcomplexen geweest die ik tot dusver heb gezien in Vietnam. Daarnaat was het fijn om over de rivier te varen. Ik vond dit tochtje qua omgeving erg mooi en beter dan het tochtje over de mekongdelta. Veel heuvels, groen, mensen aan het werk langs de rivier, mensen aan het werk op de rivier, vanalles te zien en dus een zeer fijne tocht! Die avond was het tijd om door te reizen naar Hanoi. Er was ons verzekerd dat er iets zou bestaan als een slaapbus waar je vlak in kunt liggen, maar daar had ik natuurlijk nooit in moeten trappen. Deze bus was niet anders dan die naar Hoi An. Maar gelukkig heb ik deze keer met een slaappil nog wel aardig kunnen slapen, dus dat was al beter. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en natuurlijk weer een grote stad waar ik wel lichtelijk tegenop zag. Maar eigenlijk heeft het ook wel zo zijn charme zo'n grote stad. In ieder geval heeft Hanoi één heel erg groot voordeel, en dat is Bia Hoi. Dat kost maarliefst 2000 dong (=10 eruocent) en is op iedere hoek van de straat te verkrijgen. We hadden in Hanoi snel een guesthouse gevonden voor een goede prijs en toen was het tijd om naar de dokter te gaan. In het begin van ons tripje hadden we namelijk een klein ongelukje gehad met de moto waardoor Wouter zijn enkel had gekneusd. Hij had alleen hier ook een soort van infectie bij gekregen en door de kneuzing had hij dat niet door. Alleen had hij nu al te lang last van een opgezette voet dus moesten we toch echt naar een arts. En aangezien we de volgende dag voor een driedaagse trip naar Halong Bay zouden gaan moest het ook die dag gebeuren. Met hulp van de receptionist van het hotel was alles snel geregeld en konden we een half uur later terecht. De dokter zag al snel dat het om een infectie ging die met antibiotica te behandelen was. Alleen de wond zelf vond hij minder prettig dus daarvoor moesten we nog een nieuwe afspraak maken. Helaas kon ons tripje Halong Bay daardoor niet doorgaan omdat Wouter niet kon zwemmen in zee en we dan de afspraak niet konden halen. Vandaag zijn we nog een keer naar de dokter geweest en alles ziet er goed uit. De zwelling is al heel erg afgezakt en de wond begint ook goed te genezen. Dus gelukkig niets om ons zorgen over te maken! Bij een lokaal goedkoop bierhoekje hebben we die eerste avond een erg aardige Vietnamese mand ontmoet, Son. Wij hebben hem gevraagd of hij nog leuke sights in en om Hanoi wist omdat we nu toch onze tijd op een andere manier door moesten komen. We hebben van hem de tip gekregen om naar het dorpje Bat Trang te gaan waar keramiek gemaakt wordt. Dit hebben we gelijk de volgende dag gedaan en het was erg leuk om al het keramiek te zien en te zien hoe ze het maken, sommige vazen waren groter dan Wouter...En natuurlijk zou Katolina zichzelf niet zijn als ze daar natuurlijk niet ook wat had gekocht. Dus een complete vietnamese theeset rijker gingen we weer terug naar Hanoi. Het plan was een kaartje te kopen voor de waterpoppenshow, maar er bleken alleen nog kaartjes voor tijden die voor ons niet haalbaar waren. Dus dat ging niet door. Toen hebben we de bioscoop greprobeerd, maar op Die Hard 4 na draaien ze hier eigenlijk niets (en nee ik wil niet naar Die Hard 4)... Toen zijn we maar weer terug gegaan naar onze wijk om goedkoop bier te halen. We hadden nog geen stoel gepakt of we zaten al in een bierspelletje met onze buren (en Nederlandse jongen en twee Engelsen). En we hebben de hele avond veel lol gehad met het spelletje. Uiteindelijk kwam Son ook nog even langs en zijn we met de hele ploeg ook nog naar een barretje geweest. Daar was het bier tien keer zo duur! Na één biertje ging de tent ook dicht en dat kwam goed uit want wij moesten ons vanmorgen ook weer bij de dokter kunnen vertonen Maar het was een erg gezellige avond in ieder geval! Vandaag zijn we naar een groot meer in het Noorden van de stad gegaan en hebben hier een tempel en een pagoda bezocht. Beide waren erg mooi. Daarna zijn we doorgelopen naar het mausoleum van Ho Chi Minh, en dat is echt wel impressive. Wij zijn niet naar binnen geweest om in zijn kist te kijken (dat kon ook alleen voor half 11) maar het gebouw waar hij in ligt is nogal imponerend zeker als je nagaat dat het allemaal van marmer is gemaakt. We hebben ook een bezoek gebracht aan twee huizen waar hij heeft gewoond en het presidentiele paleis. Ook het paleis was wel behoorlijk imponerend. De huisjes daarentegen waren vrij klein. Maar wel twee en met een enorme tuin... Morgen gaan Wouter en ik nog een tripje maken naar de grotten van Tam Coc. Die schijnen vergelijkbaar te zijn met die van Halong Bay, maar dan aan land... En dan is het alweer zaterdag, de dag dat ik terugkom naar het koude Nederland. Ik heb trouwens eerlijk gezegd geen idee hoe het weer daar is . Maar ik heb nu al zin in brood met kaas, en pindakaas!!!Tot sel allemaal!

Joni

Zo hey, das een behoorlijk verhaal!
Straks even lezen :)

Robin

Goed verhaal en goeie reis terug alvast!

Laurens

Klinkt goed ja.. zonde van Halong Bay(!), maar gezondheid gaat voor alles uiteraard.

Son heb je trouwens niet even daarna met de kroegeigenaar zien afrekenen? ;)

Oh.. en belangrijk: hoe werkt het bierspelletje?

Katolina

Ja behoorlijk verhaal idd... Maar was ook alweer een week geleden.

Enne Son, heeft ons op de moto teruggebracht alleen dat ging nogal scheef en slingerend dus ik was blij dat ik weer van de moto op kon staan!

Het bierspelletje... Tja, het ging er om dat je steeds een nieuwe naam van een bekend persoon moest noemen. Maar die naam moest beginnen met de eerste letter van de achternaam van de persoon die daarvoor was genoemd. En tijdens het denken moest je dan blijven drinken. Wanneer je een naam met dezelfde voorletter als eerste letter van de achternaam had (zoals mickey mouse) dan ging het rondje de andere kant weer op. Was erg grappig...