Katolina's Travels

Het einde van de cursus en het begin van de heimwee

Ik zit op dit moment op school te wachten tot Willeke arriveert in Rome! Waarschijnlijk is ze net geland en op dit moment onderweg naar Stazione Termini. Dat geeft mij de gelegenheid om nog een verhaal te schrijven voordat ik straks helemaal geen tijd meer heb :)

Vandaag heb ik op school mijn laatste les gehad. Het was een zeer pittige les met veel moeilijke grammatica, zo ingewikkeld dat ik blij was dat ik dat even niet meer hoef te doen... Maar speciaal op mijn verzoek zijn we vandaag geëindigd met mijn favoriete oefening, namelijk het invullen van de ontbrekende woorden van een songtekst. We luisteren dan naar een (vaak vrolijk) Italiaans liedje en krijgen een stencil met desongtekstwaar bepaalde woorden van ontbreken... Heerlijk om zo je les te eindigen en met een blij gevoel het klaslokaal te verlaten! Ik was in ieder geval heel blij en volgens mij was mijn leraar Luigi daar weer heel blij mee!

Deze week is verder een vrij rustige week geweest. Maandag heb ik veel tijd besteed op internet en daarna heb ik samen met Jilke thuis eten gemaakt... We hebben een simpele pasta met alleen wat ei, mozzarella en tomaat gemaakt omdat Jilke de tomatensaus was vergeten. Maar dat pakte verassend goed uit dus hebben we onze buikjes rond gegeten! Die avond zijn we weer eens naar de spaanse trappen geweest waar ik in een zeer interessant gesprek terechtkwam met Jay, George en Valeria (nieuw meisje uit Venezuela). Het gesprek ging over relaties en hoe je ideale vrouw er uit moet zien. Nou heeft Jay iedereen hier al meerdere malen duidelijk gemaakt dat zijn ideaalbeeld zo ongeveer geheel wordt beantwoord door mijn lieftallige zusje Jantiena. En natuurlijk kwam haar naam ook deze keer weer naar voren; Jantinea ik ben zo blij voor je dat je Bas hebt, want volgens mij zou je nooit van hem afkomen! Maar ze moet volgens hem in ieder geval heel erg mooi en heel erg slim zijn; het punt is alleen dat hij van zichzelf vooral heel erg denkt dat hij heel slim is (wat heel oncharmant is) en er wat mij betreft verre van goed uitziet... Dus ik ben benieuwd hoe dat ooit zal eindigen! Ik vond het in ieder geval allemaal we heel amusant.

Dinsdagmiddag was het weer tijd voor het strand. Het strand is hier best goed te doen, alleen het nadeel is dat we er pas heel laat zijn als we er na school naar toe gaan. Tenminste, vaak pas tegen een uur of drie. En aangezien we dan 's avonds ook weer iets te doen hebben komt het er vaak op neer dat we dan maar twee uurtjes kunnen blijven. Dat is voor de mensen hier waarschijnlijk heel normaal, maar wij Nederlanders willen het liefst de hele dag genieten van het strand als we de kans krijgen. Dinsdag was het echter ook weer een twee uur stranddag. Daarna heerlijk gedouched en in de buurt van het Colosseum gegeten. Het leek een goedkoop tentje te zijn dat er erg leuk uitzag, dus we waren er al snel uit, hier gaan we eten! Het was een zeer goed diner, inclusief mijn eerste Tiramisu in Italie! Er kleefden alleen twee grote nadelen aan dit restaurant, waardoor ik waarschijnlijk niet terug zou gaan. Het eerste en grootste nadeel was de enorme hoeveelheid Nederlanders om ons heen. Van de 5 tot 6 gevulde tafels waren en zeker 4 (inclusief onze tafel) tafels met Nederlanders... HEEL IRRITANT (aangezien we niet meer ongegeneerd over onze buren konden praten ;)) Het tweede punt waren de enorm hoge tafelkosten van 2,50 per persoon wat net zoveel is als drankje; beetje belachelijk dus! Daarna naar het colosseum om daar vanaf een mooi uitkijkpunt een drankje te drinken. Jilke en ik waren beide moe en het was niet denderend gezellig dus zijn we lekker vroeg naar huis gegaan. We konden zelfs nog met de metro naar huis, heerlijk.

Woensdag was Jilkes laatste dag... Wij zouden dan ook 's middags de laatste culturele dingetjes gaan doen, in de vorm van het bezoeken van twee kerken. De eerste die we in wilden gaan was de Santa Cecilia in Trastevere, helaas gesloten in verband met de Siesta ofzo. Toen hadden we er niet zoveel vertrouwen meer in dat de andere kerk wel open zou zijn dus zijn we maar een rondje gaan wandelen door Trastevere, geïnspireerd door de leuke straatjes die we zagen. Ik ben daardoor gisteren tot de conclusie gekomen dat Trastevere veruit de gezelligste en groenste wijk van Rome is. Het is echt heel leuk om hier rond te wandelen! Voor Jilke was het een mooie afsluiting om te eten rondom het piazza Navona, dus hebben we dat gedaan! Daar was weer een mooi betaal verhaal... Als je met een grote groep bent is het altijd lastig met afrekenen, maar wij zijn er hier inmiddels aan gewend. Iedereen rekent zelf even uit wat hij heeft gehad en betaalt. Maar we hadden deze keer te weinig, net op het moment dat Greame (een jongen die licht autistisch overkomt envan het minste geringste in de stress schiet) het geld telt. Dus hij in paniek dat er niet genoeg is... Maar als iedereen 50 cent extra in zou leggen zou het ok zijn,sommigenhebben dat gelijk betaaldmaar sommige anderen hadden al 2 euro extra gedaan en begonnen te protesteren. Toen kwam Jilke er achter dat zij nog niet genoeg had betaald en heeft zij extra geld bijgelegd. We hadden uiteindelijk het bedrag en 50 cent extra op tafel liggen. En wat er toen gebeurde verbaasde mij nogal. Greame pakte gewoon die 50 cent en stopte het in zijn portemonnee... Erg verbazingwekkend! Maar ik kon me er niet echt druk overmaken, want er stond een avondje Sloppy Sam's voor de deur, met op woensdag de altijd leuke aanbieding: 2 cocktails halen, 1 betalen. Dus Jilke en ik hebben daar even van genoten en drie goede cocktails gedronken. Ik geloof echter dat mijn stem dat minder leuk vond want die want opeens verdwenen zonder echte aanleiding. Dus ben ik vroeg naar huis gegaan. Op zich wel fijn aangezien vandaag mijn laatste les was, kon ik daar mooi een beetje fit zijn!

Een betrekkelijk rustige week is het dus geweest... Maar ik heb me deze week ook vaak moe gevoeld en ik ga thuis toch wel een beetje missen. Ik mismijnfamilie, vrienden, mijn eigen woning,het nederlandse eten (ik zou echt een moord doen voor een bolletje met kaas!!) en niet te vergeten fietsen.Erzijn hier niet zoveel leuke mensen meer over en sommigen zijn zelfs ronduit irritant en negeer ik liever...Dus ik ben extra blij dat ik straks wordt vergezeld door Willeke die vers uit Leeuwarden komt en mij even mee terug kan nemen naar mijn vertrouwde omgeving! En waarschijnlijk komt mijn volgende verhaal dan uit de volgende stad die wij gaan bezoeken... Ik ga zo richting Termini en ik hoop dat Willeke niet al te teleurgesteld is, want het is hier net dichtgetrokken en behoorlijk bewolkt nadat het een prachtige middag is geweest...

Tot snel allemaal!

Reacties

Reacties

Hoit

Ik ben blij dat je gezelschap krijgt van Willeke, kun je lekker bijkletsen en over die rare italianen roddelen.
Ik en mim hopen dat jullie samen nog een fraaie vakantie kunnen vieren en hopen dat we een klein beetje op de hoogte worden gehouden. Hopelijk komen er nog zonnige dagen om ook van het weer te genieten.
Have Fun!!!!!!!

Marcel en Heleen

Hee Katje!

Marcel weet niets van dit berichtje, maar hij vind heus wel dat jij zijn groetjes krijgt! hihi .. Leuk om je verhalen te lezen en veel plezier met Wil! Dikke kus van ons!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!