Katolina's Travels

Napoli, een wereld van verschil!

Ik dacht dat een reis van Nederland naar Italie niet zoveel teweeg zal brengen, maar hier in Napels onderga ik een ware cultuurschok. Het is hier allemaal compleet anders dan in Rome. Dit is vooral te zien aan het uiterlijk van de stad en de mensen. Hierover later meer, maar ik vertel hetinchronologische volgorde.

Na een redelijk rustige treinreis door mooie gebieden waren we aangekomen op het station in Napels. Eerst op zoek naar een kaart, want behalve dat ons hostel in het centrum zat wisten we niets.Toen we dit op de kaart opzochten werden we heel gelukkig, we hoevden met onze bagage namelijk maar twee straten te lopen! GEWELDIG!

Bij het hotel aangekomen moesten we aanbellen en even wachten, in de hal leek het eerst niet veel soeps, maar het was dan ook een oud gebouw. De lift hebben we in ieder geval maar overgeslagen. De receptie zag er heel goed uit, maar de medewerker die ons zat op te wachten kwam in eerste instantie behoorlijk angstaanjagend over. Eigenlijk was hij dat helemaal niet, maar hij heeft een heel erg schorre stem, en aan de littekens konden we ook zien dat hij daar aan is geopereerd. Maar hij bleek geweldig. Binnen 10 minuten heeft hij ons verteld wat het leukste restaurant was, waar we goede en goedkope wijn konden kopen, had Willeke een kopje koffie gekregen, werden handdoeken naar onze kamer gebracht en dat alles gepaard met veel lol... Kortom, zeer vriendelijk en grappig!

Toen konden we door naar onze kamer, we hebben een hostel geboekt, maar het lijkt hier op een hotel. Onze kamer ziet er zeer goed uit, we hebben goede bedden, airconditioning, een tv en een balkon. Daarnaast heb ik hier de beste douche in weken gehad. De kamer is dus ook perfect!

Na onze kamer te hebben ingericht zijn we gaan wandelen naar de kust van Napels zodat we aan de zee konden gaan eten bij het restaurant dat onze hosteleigenaar/medewerker ons had aangeraden. Het was een mooie wandeling in prachtig weer met aan zee een prima briesje! We hadden uitzicht op het eiland waar we morgen naar toe willen gaan en een aantal bergjesverderop in de baai. Erg mooi! Maar als we naar de stad kijken is het zo anders dan Rome, het is hier allemaal veel meer hoogbouw en veel industrieler... Eigenlijk is de stad tot nu toe helemaal niet zo mooi; alleen een aantal kastelen hier zijn mooi om te zien, verder is er niet zoveel moois te zien. Maar ik kan natuurlijkverwend zijn geraakt in Rome.

Uiteindelijk hebben we ook het restaurant gevonden en zijn vroeg aan tafel gegaan; eerst nog niet eten maar alleen een flesje wijn. De wijn werd geserveerd compleet met koeler op standaard en Willeke heeft hem officieel eerst geproefd (een fles huiswijn van 6 euro!!) Daarnaast kregen we gratis een prosecco (Italiaanse sprankelende wijn die bijna champagne is). Als onzeglazen leeg waren werden deze bijgevuld, als de asbak gebruikt was kregen we direct een nieuwe en er werd regelmatig gevraagd ofalles ok was.Zulke goedeservice heb ikin Italie en misschien in Nederland nog wel nooit gehad.Naast de perfecte service van het personeel was er in dit restaurant ook heel erg gelet op de details, de kleding van de obers was netjes en duidelijk zichtbaar en de asbakken en de lamjes op tafel waren beschilderd met de naam van het restaurant. Jaja, dit alles was voor mij al een hele belevenis! Maar het werd nog veel leuker. Na onze eerste fles wijn wilden we toch wel wat gaan eten. Maar onze ober vroeg ons toen van tafel te wisselen als we zijn service wilden hebben omdat hij naar een ander deel van het terras werd verplaatst. Dus wij naar een nieuwe (schone) tafel, geen probleem! Ik had een pizza Diavola besteld en deze heb ik gekregen in de vorm van een hartje, het leek inmiddels wel of wij de eregasten van de avond waren. Toen we besloten deze keer ook een toetje te nemen werd Willeke verrast met de volgende tekst in chocolade rondom haar toetje: 'I am crazy in love'. Wederom hebben we smakelijk gelachen.

Uiteindelijk zijn we na het eten nog een stukje gaan wandelen langs de boulevard. Hier kwamen tot de ontdekking dat Rome en Napels erg van elkaar verschillen. Wij dachten dat we in Rome nog wel eens werden nagekeken of door Italianen werden aangesproken. Nou... In de afgelopen zes weken bij elkaar ben ik niet zovaak bekeken of aangesproken als gisteren. Het is hier gewoon NIET NORMAAL. Je kan hier gewoon echt helemaal nergens zijn of lopen of men kijkt je na. Mogelijk heeft dit ook te maken met het feit dat hier veel minder toeristen zijn, het is ons niet geheel duidelijk.Maar dat went hier dan ook heel snel dus Willeke en ik zijn inmiddels meesters in het negeren van deze gebaren.

Uiteindelijk de taxi naar huis genomen want we zijn meerdere malen gewaarschuwd dat onze wijk niet veilig is in de avond. En toen we thuis kwamen en nog even op het balkon een sigaretje rookten konden we dit zelf ook wel bedenken. In onze straat staan namelijk de hoeren klaar om opgepikt te worden.

Vandaag was het plan om naar Perugia te gaan. Helaas is dat niet door gegaan omdat deze stad ook heel crimineel is en Katolina is een portemonnee lichter... En ja wederom, er rust echt een vloek op mij en vakanties, het overkomt me WEER!! Dus moest ik een bezoekje aan het politiebureau brengen. We hadden besloten maar snel te kijken hoe we hier morgen vandaan kunnen komen en waar we vervolgens gaan slapen. Dat wordt een farm/hostel in de buurt van Perugia. Vanuit Perugia willen we naar Assisi en naar Lago di Maggiore. Maar voordat we daar morgen heen gaan willen we morgen alsnog Grotto Azzuro bezoeken vanaf het eiland Capri. Vanavond blijven we lekker thuis, bestellen een pizza en gaan vroeg slapen!

Al met al hebben we hier veel lol beleefd en is het langs de kust erg mooi. Alleen is de stad onveilig en gevaarlijk waardoor de lol er toch sneller af is...