Katolina's Travels

Florence, de stad in het dal

Nadat we uit Perugia waren vertrokken waren we behoorlijk snel in Florence, in vergelijking met de rit vanaf Napels stelde dit niet zoveel voor. Vanuit de trein even gebeld naar de camping om te vragen hoe we daar konden komen en dat bleek heel gemakkelijk, de bus stopte direct voor de camping!

We hadden een driepersoonstent voor ons beiden en we betaalden niet meer terwijl hij toch private was, dikke prima! Dus we hadden een bed over voor onze spullen, ideaal! Tas neergepleurd en snel even de bar uitgecheckt... Het was een leuke bar met veel lange tafels en van 6 tot 7 uur happy hour. Daarnaast heb je vanuit de bar een redelijk uitzicht over de stad Florence, de campingwas dan ook in de buurt van Piazzale Michelangelo(het uitkijkpuntover de stad)Die avond hebben we in het happy hour maar een aantal flessen wijn gehaald en we zijn aan de praat geraakt met een Amerikaan genaamd Micheal. Het was erg gezellig, maar wij moesten na drie flessen wijn toch maar eens wat gaan eten. Dus zijn Willeke en ik uit eten gegaan bij een restaurant om de hoek, en dat was echt supergezellig!! Daarna terug naar de camping en nog even bij de bar gaan zitten. Hier was Micheal weer met een groepje Aussies en ze gingen de stad in. Dus zijn we meegegaan. Wij waren net weer een beetje nuchter geworden tijdens het eten, maar de rest was al goed ver heen. Wij hebben smakelijk om hen gelachen. We hebben even bij de rivier (Arno) gezeten en zijn toen naar een Ierse pub gegaan. Buiten was geen plek meer dus zaten wij binnen. De Aussies raakten hier in een enorm verhitte discussie met Micheal over iets met het zorgstelsel ofzo, ik weet het niet eens meer. Maar Willeke en ik hoefden elkaar maar aan te kijken en we wisten dat we hier geen zin in hadden dus we zijn beide opgestaan en zijn naar buiten gelopen. Het duurde niet lang of we werden gevolgd door anderen die vonden dat de gemoederen te hoog opliepen. Wij zijn na ons ene biertje toen maar naar huis gegaan omdat we er niet zoveel zin meer in hadden. Maar na onze tocht naar boven kwamen we aan bij het beeld van David en daar bleken allemaal mensen van onze camping muziek te spelen. Dus hebben we bij een standje nog een biertje gekocht en zijn we er nog even bij gaan zitten. Het was gezellig en ze waren Iers dus speelden ze veel Ierse muziek waar ik zeer content mee was. Maar toen werd het toch echt tijd om naar de camping terug te gaan, want de volgende dag zouden we Florence gaan bekijken.

Dat is er niet van gekomen. Het was die dag verschrikkelijk warm en benauwd en we hadden toch wel een beetje last van een kater. Dus hebben we de hele dag niets gedaan, beetje boekje gelezen bij de bar, bij de tent, in bed enz. ´s Avonds vonden we dat we toch iets moesten gaan doen, dus hebben we onszelf in toonbare kleding gehesen en zijn we naar de stad gegaan voor het diner. We hebben even moeten zoeken naar een leuk restaurant, maar achteraf kunnen we zeggen dat we een goede hebben uitgezocht... Het was niet alleen verschrikkelijk veel (we hadden deze keer twee gangen genomen) maar ook was het ontzettend lekker. Ik had vooraf een pasta met een roomsaus enals hoofdgerecht1/4 kip. Een goede frizzante witte wijn erbij en wij hebben genoten van een geweldige maaltijd. Deze keer wel snel door naar huis want de volgende dag naar Siena.

Siena was ook een erg mooie stad, met een heel mooi plein in het centrum. Er waren hier echter voor veel bezienswaardigheden rijen, en daar hadden we nou net geen zin in. Dus hebben we vooral rondgelopen in de stad en hebben we na een tijdje een internetcafe opgezocht omdat het toch tijd werd om na te denken over de terugreis. Hier werd ik persoonlijk een beetje chagerijnig van omdat het toch duurder was dan ik had verwacht, zowel vliegen als met de trein. En we hadden geen creditcard, dus konden we geen boeking doen... Toen we buiten kwamen was het begonnen met regenen, dus besloten we terug te gaan naar Florence. Siena was een mooie stad om te zien, maar voor mij een beetje verbleekt bij Assisi. Ook al is deze stad weer heel anders, het heeft niet zoveel indruk gemaakt als Assisi.

Terug in Florence zijn we eerst ergens een ijsje gaan eten, dat wilden we namelijk eerst al in Siena doen, maar het paste niet zo bij de regen. Dus in Florence de eerste ijsjestent ingelopen. De meiden achter de balie hielpen ons heel vriendelijk en vroegen of we ´dat´ ijsje wilde hebben. Wij hadden er erg veel zin in en stemden in, ´met alleen yoghurtijs voor beide´. Er werd zelfs nog een belgische wafel op gedaan, het zag er heerlijk uit!Toen we bij de kassa kwamen begrepen we waarom de meiden zo aardig waren geweest. Voor deze twee ijsjes moesten we 20 euro betalen. Nou ja, als je mij een beetje kent weet je vast dat ik dan behoorlijk flip... WAT??? 20 euro voor twee ijsjes?? Doe even normaal zeg. Dus ik heb gezegd dat ze het ijs weer in de bak mocht doen en dat ik dat niet ging betalen. Zij haalde vervolgens de wafels eraf en zij toen dat we maar 18 euro hoefden te betalen. Daar was ik nog lang niet tevreden mee en we hebben een tijdje staan ruzie maken. Ik zei dat ik de ijsjes neer zou leggen en weg zou gaan, en zij zei dat ze dan de politie zou bellen (die dan toch te laat waren geweest). Uiteindelijk zei Willeke dat we het laatste bedrag (15 euro) dan toch maar moesten gaan betalen. Dus dat hebben we gedaan, hoewel dat tegen mijn gevoel in ging. Maargoed, dan maar genieten van het ijsje, het was helaas niet het lekkerste yoghurtijs, en we konden hem niet eens op... Beetje zuur dus wel.

Vervolgens toch maar een restaurantje opgezocht en een prima maaltijd gegeten. Vroeg terug naar de camping en niet te laat naar bed gegaan. De dag daarop stond Florence itself voor de boeg. Dit is een erg mooie dag geworden. We waren vroeg opgestaan en daardoor ook vroeg in de stad. We zijn begonnen bij de Santa Croce, wat echt een prachtige kerk is met zelfs museaen extra zalen er aanvast. Het bleek gewoon een heel complex te zijn. Dat hadden we helemaal niet verwacht. Helaas stond wel een deel (het gehele altaar) in de steigers, dus was niet alles goed te zien. Maar deze kerk was ondanks dat toch de moeite waard om vijf euro voor te betalen. Daarna op naar de Dom, dan hadden we dat voor de lunch maar gehad. Helaas stond daar een behoorlijke rij voor. Toch zijn we er in gaan staan, want de dom was een must. De rij schoot al snel op en we waren binnen 15 minuten binnen. Na de Santa Croce viel deze kerk van binnen een beetje tegen, van buiten blijft hij voor mij één van de mooiste kerken die ik ooit hebgezien. Al snel stonden we weer buiten, vooral onder de indruk van de immense grootte van het gebouw maar dusminder van het interieur.

Op zoek naar een terrasje voor een wat grotere lunch zodat we ´s avonds met een lichte maaltijd toe konden. Daarna nog door de stad gewandeld en een aantal leuke straten en gebouwen bewonderd, maar nergens meer in geweest. En natuurlijk zijn we nog even over de Ponte Vecchio gelopen toen we op weg naar huis gingen. We waren vroeg weer terug op de camping en dus zijn we voor nog een rondje happy hour gegaan en later over op gekoelde (goedkopere) flessen wijn uit de supermarkt. Lekker gezeten en gekletst, een pasta weggewerkt en toen werd het tijd om onze tassen in te pakken. Onze laatste dag in Florence zat er al weer op. De volgende dag zouden we om zes uur opstaan om zo vroeg mogelijk in Livorno te zijn om de vismarkt daar mee te pakken.